وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - 1374 - [کارشناسی ارشد]
چکیده:
هدف این مطالعه یافتن مشکلات آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در دبیرستانهای استان اصفهان میباشد. این مشکلات در چهار زمینه - معلم، دانشآموز، امتحانات و کتابهای درسی مورد بررسی قرار گرفتهاند. بدین منظور، دو نوع پرسشنامه بسته، یکی مخصوص معلمان و دیگری مخصوص دانشآموزان، تهیه شد. این پرسشنامهها به 1000 دانشآموز دبیرستانی که بطور تصادفی انتخاب شده بودند و 30 دبیر زبان انگلیسی داده شد. سپس تست مجذور خی(Chi-square) برای دادههایی که از طریق این پرسشنامهها بدست آمده بود اجرا شد تا مشکلات مشخص شوند. بعلاوه، همین تست برای تعیین هر گونه ارتباط احتمالی بین مشکلات یافته شده اجراء شد. مهمترین مشکلاتی که از طریق این تحقیق مشخص شدند عبارتند از: الف - کلاسها پرجمعیت و شلوغ هستند. ب - معلمان از وسایل کمک آموزشی، البته اگر در مدارس وجود داشته باشند، استفاده نمیکنند. ج- کتابهای درسی دارای مشکلاتی از قبیل کمبود توضیح کافی در مورد لغات جدید، عدم تطابق مطالب با تواناییهای ذهنی دانشآموزان، عدم وجود لطیفه و شعر و غیره میباشند. د- سطح تحصیلات والدین دانشآموزان نسبتا پایین است (زیر سطح متوسطه) ه - معلمان از حقوق خود راضی نبوده و علاقهای به تدریس در آموزش و پرورش ندارند. و - سال دوم راهنمایی موقع مناسب برای شروع یادگیری زبان انگلیسی نیست . ظ- بعلت عدم وجود امکانات کافی در دبیرستانها، امکان پرداختن به محاوره و ارزیابی شفاهی وجود ندارد. در خاتمه پیشنهاداتی جهت برطرف کردن این مشکلات و بهبود وضعیت کنونی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در استان اصفهان به آموزش و پرورش ارائه گردیده است .
شماره تماس 09142435317