کودک استثنایی را میتوان اینگونه تعریف کرد: کودکی که از نظر ذهنی یا رفتاری و ارتباطی یا جسمی- حرکتی نسبت به کودکان همسال خود متفاوت است و به دلیل این تفاوتها به آموزشهای ویژه نیاز دارد. از این تعریف میتوان ویژگیهای اصلی این کودکان را در روانشناسی کودکان استثنایی به شرح زیر بیان کرد:
- این تعریف بر ویژگیهای ذهنی، رفتاری، جسمی- حرکتی، یادگیری و ارتباطی تأکید دارد. بنابراین، به نوعی به تنوع و طبقهبندی کودکان استثنایی اشاره میکند.
- شاخص سنجش کودکان استثنایی با کودکان بهنجار است. در واقع، برای اینکه بسنجیم کدام کودکان استثنایی هستند، آنها را با افراد بهنجار مورد مقایسه قرار میدهیم. بنابراین تفاوتهای این کودکان با کودکان بهنجار از طریق مشاهده والدین، معلم و اطرافیان یا از طریق آزمونها مورد بررسی قرار میگیرد.
- سومین مشخصه مهم این کودکان در این تعریف، اشاره به آموزش ویژه است که در مورد کودکان استثنایی اهمیت بسزایی دارد. در واقع آموزش ویژه یک برنامه آموزشی فردی است که برای تأمین نیازهای دانش آموزان استثنایی تهیه شده است. این نوع آموزش فرصتهایی برای یادگیری دانشآموزان استثنایی فراهم میکند که در موارد عادی وجود ندارد.
شماره تماس 09142435317