عامل مهمی که در تعریف کودکان استثنایی دخالت و نقش اساسی دارد به نقش مدارس مربوط میشود. برخی از انواع استثنایی بودن، تقریبا بهطور کامل توسط پاسخ کودک به فرامین مدرسه تعریف میشوند. در مورد ناتواناییهای یادگیری، ناکامیهای مکرر در پیشرفت تحصیلی است که کودک را به عنوان فردی ناتوان در یادگیری تعریف میکند. عین این حکم در باب عقبماندگی ذهنی خفیف نیز جاری است. یعنی کودک ممکن است در مدرسه عقبمانده تلقی شود ولی در جای دیگر کنش و فعالیت کافی و بسنده داشته باشد.
کودکان استثنایی، کسانی هستند که نیازمند تعلیم و تربیت ویژه و خدمات وابستهاند تا از کل استعداد انسانیشان بتوانند استفاده کنند. از سوی دیگر روشهای معمولی و متداول، غالبا نمیتواند در یادگیری آنها موثر باشد. آنها به تعلیم ویژه نیازمندند چرا که قابلیتها و تواناییهای این کودکان را هراندازه کهاندک باشد، از طریق اجرای برنامههای مناسب آموزشی میتوان توسعه داد.
شماره تماس 09142435317